Snabba leveranser
Låga priser & stort utbud
Fri frakt just nu!

Köpvillkor

Allmänt

Apomera.se säljer receptfria läkemedel och andra relaterade varor via internet till privatpersoner i Sverige med personnummer. Enligt 12 och 13 §§ lagen (2009:730) om handel med vissa receptfria läkemedel får de läkemedel som omfattas av denna lag inte säljas till någon som inte fyllt 18 år. För att på Apomera.se köpa de läkemedel som omfattas av denna lag måste du ha fyllt 18 år och lagen omfattar både receptfria läkemedel och nikotinläkemedel. Det råder även säljförbud av nikotinläkemedel vid misstänkt langning till någon som inte har fyllt 18 år. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller i digital form.

Beställning

Du gör din beställning på vår webbsida www.apomera.se. Om du behöver hjälp med att registrera dig som kund och/eller göra din beställning är du välkommen att mejla kundservice på kundservice@apomera.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett och samma paket.

Priser och produktbilder

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Samtliga priser uppdateras regelbundet och vi förbehåller oss rätten att göra prisändringar utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att ändra produktinformation utan föregående avisering.

Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Apomera.se använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Copyright

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör apomera.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Betalning

Apomera.se erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du ska kunna välja det som passar dig bäst. I samarbete med Klarnas betallösning Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning med VISA eller Mastercard samt betalning via internetbank.

Faktura

Om du väljer betalning mot faktura kan en kreditprövning komma att göras. Fakturan skickas via e-post i samband med att ordern skickas från vårt lager och har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Vid försenad eller utebliven betalning kommer dröjsmålsränta med motsvarande 24% plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta samt 60 kr påminnelseavgift att utgå.

Delbetalning

Vid delbetalning med Klarna konto så kan du själv välja hur mycket du vill betala varje månad. En kreditprövning kommer att göras av Klarna.

Kortbetalning

Vid kontokortsbetalning reserveras pengarna direkt vid orderläggning och dras från kontot vid leveranstillfället.

Direktbetalning via internetbank

Vid direktbetalning via internetbank dras pengarna från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen (dvs. vid orderläggning).

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice eller ring dem på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan. Mer information och fullständiga villkor för Klarna Checkout återfinner du här

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra köpvillkor.

Leverans

Apomera.se levererar endast inom Sverige. I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Du kan även i kassan välja att ange utlämningsställe för fraktsätten Posten MyPack och DHL, t.ex. om du hellre vill hämta ut ditt paket nära din arbetsplats. När varorna är skickade från vårt lager får du en leveransbekräftelse till angiven e-postadress med ett försändelse-id så att du kan spåra försändelsen. 

Vi hanterar och skickar din order inom tre vardagar från att beställningen lagts. När ordern har skickats från oss tillkommer en till två vardagar för frakt. Till Gotland och till delar av Norrland levererar DHL och Posten med en dags eller några dagars fördröjning. Frakttiden från det att ordern skickats från oss är i detta fall således två till fyra dagar. Detta rör exempelvis postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Kostnad och fraktsätt

Du får fri frakt vid beställningar över 149 kr med Posten Varubrev Klimatekonomisk och DHL Service Point. För fraktsättet Posten Varubrev 1:a Klass är fraktkostnaden 10 kr och för fraktsättet Posten MyPack 19 kr vid ordrar större än 149 kr.

Vid beställningar mindre än 149 kr utgår en kostnad om 39 kr för Posten Varubrev Klimatekonomisk, Posten Varubrev 1:a klass och DHL Service Point. Om du istället väljer Posten MyPack är fraktkostnaden 59 kr för ordrar mindre än 149 kr.

Om du har lagt receptfria läkemedel eller nikotinläkemedel i din varukorg erbjuds endast fraktsätten DHL Service Point och Posten MyPack. Detta sker eftersom dessa försändelsetyper kräver legitimering vid uthämtning av ditt paket hos ombudet och 18 års gräns råder vid handel av receptfria läkemedel och nikotinläkemedel i detaljhandeln. Utöver detta råder även säljförbud av nikotinläkemedel vid misstänkt langning till någon som inte har fyllt 18 år.

DHL Service Point

Tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor skickas med DHL Service Point och levereras till ditt närmaste DHL Service Point-ombud. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering. Denna skickas i regel som sms.

Posten Varubrev Klimatekonomisk

Tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor levereras i brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste postombud och du får en avisering om att ditt paket finns att hämta. Denna skickas i regel som sms.

Posten Varubrev 1:a klass

Tar normalt 1 vardag att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor levereras i brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste postombud och du får en avisering om att ditt paket finns att hämta. Denna skickas i regel som sms.

Posten MyPack

Tar normalt 1-2 vardagar att nå fram efter att det skickats från vårt lager. Dina varor levereras till ditt postombud och du får en avisering om att ditt paket finns att hämta. Denna skickas i regel som sms.

Gotland och delar av Norrland

Till Gotland och delar av Norrland levererar DHL och Posten med en eller ett par dagars fördröjning. Denna tid är inte inräknad i de tider som anges ovan. Detta rör exempelvis orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns ett spårningsnummer som du kan använda för att spåra din försändelse.

Försändelse-id för paket

Ett paket får alltid ett kolli-id (alt. spårningsnummer) som kan användas för spårning av paketet. Kolli-id hittar du via spårningslänken i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet har lämnat vårt lager. Med kolli-id kan du spåra ditt paket från det att det lämnar vårt lager ända tills dess att du hämtar ut ditt paket.

Om du har bråttom och vill hämta ut paket som skickats med Posten så fort som möjligt, så behöver du inte vänta på att Postens avisering ska komma, utan det brukar gå bra att hämta ut paket med kollinummer och legitimation. Om du valt leverans med DHL Service Point hämtas paketet ut med spårningsnummer och legitimation.

Försändelse-id för varubrev

Med försändelse-id för varubrev kan du se när varubrevet passerar postterminaler och eventuellt hamnar hos Postens utlämningsställe. Denna spårning är dock inte lika detaljerad som för paket. Försändelse-id för varubrev hittar du i leveransbekräftelsen som skickas till din e-postadress så snart paketet har lämnat vårt lager. När ett varubrev sorterats på postterminalen skickas en leveransavisering till dig antingen via sms, e-post eller brev som talar om att din leverans är på väg och när den beräknas levereras till dig. Om brevbäraren anser att varubrevet ryms i brevlådan levereras det direkt i mottagarens brevlåda. Varubrev som anses vara för skrymmande lämnas till närmaste utlämningsställe och en avisering med ett fyrsiffrigt löpnummer skickas antingen via sms, e-post eller brev. Med löpnumret kan du hämta ut ditt varubrev hos Postens utlämningsställe. Har du inte fått aviseringen kan du även hämta ut varubrevet med hjälp av försändelseid som du hittar i leveransbekräftelsen.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Har du valt brevavi så ta med den tillsammans med legitimationen till ombudet.

Har du bråttom så brukar det gå bra att hämta paket med kolli-id (Posten) eller spårningsnummer (DHL) och legitimation. Kolli-id/spårningsnummer hittar du i leveransbekräftelsen som skickats till din e-postadress.

Tänk på att du alltid skall kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (Posten och DHL Service Point) innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Leveransförsening

Om en försening skulle uppstå informerar vi utan dröjsmål om anledningen till förseningen och upplyser om en ny leveranstidpunkt. Du har som kund då rätt att häva köpet utan kostnad.

Ångerrätt och retur

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är i ett väsentligen oförändrat skick. Om du har använt varan eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan vi komma att göra ett prisavdrag som står i proportion till varans värdeminskning. För vissa produkter, såsom hygienartiklar och sexleksaker, gäller även obruten plombering. 

Obs! Läkemedel (också receptfria), kylvaror och livsmedel är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

Mejla oss på kundservice@apomera.se. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan)

b) ditt namn och kontaktuppgifter

c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

Du kan också använda Konsumentverkets ångerrättsblankett som du återfinner här. Apomera.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Returadress

Apomera AB
c/o Bonver Logistics AB
Gåshaga Brygga 1
181 85 Lidingö

Återbetalning

Konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. När så har skett betalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten). Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar (Posten och DHL Service Point) innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på kundservice@apomera.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation återbetalas eventuella fraktkostnader inom 14 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Som konsument har du tre års reklamationsrätt med undantag för datummärkning. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Garanti

Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige. Mer information finns i respektive produkts bruksanvisning.